Avast webschild – traag internet

By | april 8, 2013

Een veelvoorkomend probleem is een merkbaar tragere internetverbinding wanneer er een update van avast! is uitgevoerd. In de meeste gevallen wordt dit probleem veroorzaakt door het avast webschild! waarbij de optie “webscanning” is ingeschakeld, en bekende browserprocessen real-time gecontroleerd worden. Standaard worden hiermee alle URL’s en MIME types door avast! gecontroleerd en dat wil soms wel eens voor problemen zorgen.

Voor persoonlijke hulp en ondersteuning bij problemen en vragen omtrent avast! Antivirus kunt u terecht op het computerforum van PC Web Plus, hier is een speciaal Nederlandstalig forum voor hulp bij avast! Antivirus. Via de onderstaande link kunt u direct het avast! forum openen.

avast! forum

avast! Webschild – traag internet

Om te controleren of avast! webschild de oorzaak is van uw probleem kunt u deze eens tijdelijk uitschakelen.

  • Open het hoofdscherm van Avast en klik op “beveiliging“.
  • Klik vervolgens op het pictogram van “Webschild
  • Klik hier op de knop “stop” om de Avast webschild geheel uit te schakelen.
  • klik op “instellingen” wanneer u bepaalde onderdelen van het Avast webschild wilt uitschakelen.
  • Vink hier de optie “Scan alleen verkeer van bekende browserprocessen” uit en herstart de computer en controleer vervolgens de snelheid van uw internetverbinding.
  • Wanneer dit geen oplossing biedt kunt u proberen om de installatie van avast! te herstellen.

avast! fabrieksinstellingen herstellen

Wanneer u een update van avast! heeft uitgevoerd kunt u als eerste proberen om avast! naar de fabrieksinstellingen te herstellen.

  • Open het hoofdscherm van avast! in klik bovenin het scherm op “instellingen“.
  • Klik vervolgens in het linkermenu op de optie “Probleemoplossingen“.
  • Zorg dat de opties “programma-instellingen” en “Schild instellingen” aangevinkt staan.
  • Klik vervolgens op de knop “Nu terugzetten naar de standaard instellingen
  • Wanneer het probleem hiermee niet is verholpen kunt u proberen om avast! eens geheel te verwijderen en opnieuw te installeren.

avast! verwijderen en opnieuw installeren

Wanneer u een update van avast! heeft uitgevoerd kunt u als eerste proberen om avast! met een nieuw setup bestand opnieuw te installeren.

  1. Download aswclear.exe naar het bureaublad.
  2. Start Windows in Veilige Modus
  3. Dubbelklik op aswclear.exe om de verwijdertool voor avast! te starten.
  4. Wanneer u aswclear in de normale modus van Windows uitvoert zult u de volgende melding krijgen.
  5. It is recommended to run this tool from Windows Safe Mode. Do you want to do that?

    Press “Yes” to reboot into Safe Mode now and run this tool from there.
    Press “No” to continue running this tool as it is (not recommended).

  6. Klik hier op ja waarna u vervolgens het volgende scherm krijgt te zien.
  7. Klik hier nogmaals op Ja om de computer op te starten in de veilige modus.
  8. Kies in het bovenstaande scherm de versie van avast! die u wilt verwijderen en geef hier de juiste locatie op waar avast! is geïnstalleerd.
  9. Als u avast! in een andere map dan de standaardmap heeft geïnstalleerd, navigeert u daar dan heen. (Opmerking: Weest u voorzichtig! De inhoud van elke map die u kiest zal worden gewist!)
  10. Klik vervolgens op Uninstall
  11. Herstart nu uw computer

Heeft u nog steeds problemen of vragen over avast! dan kunt u terecht op het forum van PC Web Plus voor gratis hulp en ondersteuning.

Gratis hulp bij virussen

Stap 1 Aanmelden op PC Web Plus

Stap 2 Nieuwe onderwerp openen op het forum

Zoekopdrachten:

  • avast traag internet
  • avast premier vertraagt computer