BSOD – Blue Screen problemen oplossen

By | februari 24, 2014

BSOD – Blue Screen problemen oplossen is vaak niet zo eenvoudig als het lijkt, ten eerste komen de BSOD’s altijd onverwacht en wanneer het automatisch opnieuw opstarten bij een BSOD staat ingeschakeld flitst het scherm met de informatie voorbij zonder dat u de kans heeft deze informatie bijvoorbeeld te noteren. Middels het Automatisch opnieuw opstarten bij een BSOD uit te schakelen blijft een eerstvolgend blauw scherm wat verschijnt in beeld staan totdat u handmatig de computer reset, op deze manier kunt u de gegevens noteren en zien wat de mogelijk oorzaak is.

Er is echter ook een handig hulpmiddel om de informatie van een BSOD te verkrijgen, dit is het gratis te downloaden BlueScreenView van Nirsoft. Middels dit programma is onder andere het bestand wat verantwoordelijk is voor het blauwe scherm te zien, de datum en tijd van de BSOD dat uit de minidump-bestanden is gegenereerd. Tevens toont BlueScreenView alle aanvullende informatie wat werd getoond in het blauwe scherm zoals onder andere de (Bug Check Code en de 4 parameters), de details van de driver of module die de BSOD (crash) van Windows heeft veroorzaakt en de (bestandsnamen, productnaam, bestandsbeschrijving en bestandsversies). Voor het analyseren van een BSOD en voor hulp bij het oplossen van BSOD – Blue Screen problemen kunt u terecht op het computerforum van PC Web Plus, hiervoor kunt u de onderstaande stap-voor-stap instructies volgen.

  1. Voer allereerst BlueScreenView uit volgens deze stap-voor-stap handleiding.
  2. Het logbestand plaatst u in het forum Blauw Scherm (BSOD), Systeemcrashes & Opstartproblemen.
  3. Open een nieuw onderwerp met uw probleemomschrijving en voeg het logbestand van BlueScreenView toe.
  4. Vermeld alle foutcode’s en informatie wat bij de BSOD is vermeld, en of andere merkbare problemen.
  5. Eén van de specialisten zal uw probleem in behandeling nemen en hulp en advies geven.

BSOD - Blue Screen problemen oplossen

BSOD – Blue Screen problemen oplossen

Het gratis te downloaden BlueScreenView van Nirsoft is heel eenvoudig te gebruiken, het programma hoeft immers niet geïnstalleerd te worden. Maar het analyseren van een logbestand van BlueScreenView is niet zo eenvoudig. Maar daarvoor kunt u terecht op het forum van PC Web Plus, onderstaand ziet een voorbeeld van de informatie die BlueScreenView geeft.

====================================================================================================
Dump File : 021214-40529-01.dmp
Crash Time : 12-2-2014 11:13:12
Bug Check String : BAD_POOL_HEADER
Bug Check Code : 0x00000019
Parameter 1 : 0x00000003
Parameter 2 : 0x90fc3818
Parameter 3 : 0x90fc3818
Parameter 4 : 0x84e347a0
Caused By Driver : Ntfs.sys
Caused By Address : Ntfs.sys+1b4e1
File Description : NT-bestandssysteemstuurprogramma
Product Name : Besturingssysteem Microsoft® Windows®
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255)
Processor : 32-bit
Crash Address : ntkrnlpa.exe+121996
Stack Address 1 : ntkrnlpa.exe+12135f
Stack Address 2 : fltmgr.sys+1de69
Stack Address 3 : fltmgr.sys+1deb9
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\021214-40529-01.dmp
Processors Count : 2
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 190.864
Dump File Time : 12-2-2014 11:15:27
====================================================================================================

Hier is een speciaal sub-forum voor BSOD problemen en systeemcrashes, hier kunt u dan ook het logbestand van BlueScreenView laten analyseren waarna u persoonlijk advies krijgt bij BSOD – Blue Screen problemen oplossen. Hieronder leest u de instructies voor het uitvoeren van BlueScreenView.

  • Download BlueScreenView.zip naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op BlueScreenView.zip en kies de optie Alles uitpakken.
  • Dubbelklik vervolgens op BlueScreenView.exe om het programma op te starten.
  • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
  • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
  • Sla het logbestand van de minidump-bestanden bijvoorbeeld op het bureaublad op.

Voor hulp en ondersteuning bij blauwe schermen (BSOD’s) verwijzen we u graag door naar het forum van PC Web Plus, hier kunt u uw probleem voorleggen en het logbestand van BlueScreenView als bijlage aan uw bericht toevoegen zodat er voor uw problemen een passende oplossing gezocht kan worden.

Veel voorkomende BSOD codes

  • KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED – DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
  • PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA – IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
  • UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP – DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
  • INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE – FATAL_SYSTEM_ERROR – UNKNOWN_HARD_ERROR